Gjør arrangementet ditt litt proffere – med enkle og rimelige grep
Innlegget er sponset
Mange festivaler og andre arrangementer begynner som hobbyprosjekter med svært begrensede budsjetter. Frivillige bidrar med både tid og penger, noe som gjør det mulig å skape noe helt magisk uten å bruke store summer på verken markedsføring eller annen profilering. Etter hvert vil det likevel være behov for å profesjonalisere markedskommunikasjonen, og da er det greit å begynne med enkle grep.
Ryddig og enkel profilering og kommunikasjon
Selv om man kan komme langt med store tomme ark, sprittusj og teip, vil det før eller senere være behov for å produsere mer profesjonelle plakater. Det trenger ikke å være spesielt dyrt å designe og trykke plakater, og en enkel plakatramme skaper et proft resultat på et festivalområde eller en annen plass der du trenger å legge til rette for enkel og ryddig profilering.
Det kan være smart å bruke litt tid på å skape et gjennomført budskap med designelementer som går igjen gjennom de ulike plakatene, brosjyrene og lignende. Det trenger ikke å være en proff «designmanual», men det vil gjøre jobben mye enklere for alle i organisasjonen.
Digital kommunikasjon målrettet mot spesifikke grupper
Selv for festivaler med et begrenset budsjett er det relativt enkelt å komme i gang med digital kommunikasjon. Både Facebook, Google og andre større mediekanaler har løsninger for kunder med begrensede budsjetter, og du trenger ikke å være ekspert for å komme i gang med målrettet markedsføring.
For en festival eller et annet arrangement med spesifikk profil kan det være helt overkommelig å finne søkeord eller profiler som er relativt enkle å målrette seg mot. Ved å kombinere for eksempel geografisk lokasjon, type musikk og lignende er det mulig å skape en markedskommunikasjon som vil være svært effektiv. Dessuten kan slik kommunikasjon være rimelig, i og med at den er rettet mot relativt få mottakere – samtidig som budskapet også vil være svært relevant for de utvalgte mottakerne.